Deel 1 van de door de G.T.M. overgenomen maatschappijen en bedrijven:

De Geldersch-Westfaalsche Stoomtramweg Maatschappij.

De G.W.S.M. is ťťn van de eerste bedrijven die dezelfde directie kreeg als de G.T.M. en hooguit 10 jaar zelfstandig kende.
Deze maatschappij werd op 1 december 1905 te Lichtenvoorde opgericht, als directeur werd benoemd de heer F.I.C. BrŁning, die reeds directeur was van de Tramwegmaatschappij Eindhoven-Geldrop.
De levensloop van deze maatschappij was een aaneenschakeling van vele tegenslagen.
Bij de oprichting werden de tramlijnen Lichtenvoorde-Zeddam en Lichtenvoorde-Bocholt aangelegd, maar de
lijn naar Zeddam werd pas op 2 juli 1908 geopend, waarna de lijn naar Bocholt volgde op 29 april 1910.
Wegens lange duur van aanleg werd de financiŽle situatie van het bedrijf er niet beter op, wat ook weer leidde tot veelvuldige directie wijzigingen.
Op 28 mei 1915 trad de heer Kolkman in dienst als G.W.S.M. directeur, die mede directeur was van de Z.E., deze zou de mogelijkheid onderzoeken van een fusie tussen beide bedrijven.
Een jaar later opgevolgd door de heer Loep, die op zijn beurt al weer op 7 december 1917 aftrad en werd opgevolgd door de heer H.W. Sebbelee, zodat de G.W.S.M. uiteindelijk dezelfde directie als de G.T.M.
In 1933 werd de personentramdienst vervangen door een busdienst Lichtenvoorde-Terborg, die een jaar later verlengd werd tot Doetinchem.
Op 3 oktober 1937 werd de concessie van de N.V. Groenlosche Tram overgenomen met de autobusdienst Groenlo - Station Lichtenvoorde - Groenlo. Hierdoor werd de betekenis van de buslijn Lichtenvoorde - Doetinchem aanzienlijk vergroot,
konden de bussen nu Groenlo - Lichtenvoorde -Doetinchem gaan rijden en kregen in Groenlo aansluiting van de op dezelfde datum geopende buslijn Winterswijk - Groenlo - Neede - Enschede van de G.T.W.
In 1954 is de G.W.T.M., zoals de naam sinds 1929 luidde, geliquideerd, waarna de G.T.M. eigenaar werd van de G.W.T.M. autobuslijnen.
Voor zover bekend zijn de volgende G.W.S.M./G.W.T.M. bussen in gebruik genomen;

No.   Prov. No.   Merk en type            Carrosserie    zitpl.       IN       UIT    Opmerkingen
441   M-40319    CitroŽn C6G             Verheul         22 zpl.    1933   1938   verkocht
442   M-40320    CitroŽn C6G             Verheul         22 zpl     1933   1938   verkocht
443   M-40321    CitroŽn C6G             Verheul         22 zpl.    1933   1938   verkocht
444   M-40322    CitroŽn C6G             Verheul         22 zpl.    1933   1938   verkocht
445   M-49339    Krupp OD4-N132      Verheul         38 zpl.    1936   1954   GTW 677
446   M-49339    Krupp OD4-N132      Verheul         38 zpl.    1936   1954   GTW 678
447   M-55057    Krupp TD4-N332      Werkspoor     36 zpl     1938   1940   Wehrmacht
448   M-55053    Krupp TD4-N332       Verheul         36 zpl.    1938   1954   GTW 631

Geldersch - Westfaalsche Stoomtramweg Maatschappij

     GWSM 445, Krupp / Verheul bouwjaar 1936, sinds 1954 GTW 677
De 448 werd in 1944 door het Duitse leger gevorderd, in 1947 weer teruggevonden en na herstel weer in dienst genomen.
De 357 is er ťťn uit de G.T.W. serie 350 - 358 welke ter beschikking stond voor de G.W.T.M.

startpagina

terug

verder